Kiitos kaikille asukastilaisuuksiin osallistuneille ja
internet-palautetta antaneille. Palautelomakkeen kautta saatiin yli 1700
palautetta, joissa jokaisessa tyypillisesti kommentointiin useita linjoja tai
alueiden yhteyksiä. Yhdistykset, yhtymät ym. jättivät yhteensä yli 20
kannanottoa ja asukastilaisuuksissa kävi arviolta 50-200 henkilöä / tilaisuus.
Helmi-maaliskuun aikana palaute on käyty läpi ja tutkittu,
miten suunnitelmaluonnosta muutetaan tai millaisia vaihtoehtoja ratkaisuihin
esitetään. HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaluonnosta huhtikuun
kokouksessaan.
Palautteen perusteella alkuvuodesta 2014 esitellyssä
suunnitelmaluonnoksessa keskustelua herättivät mm. Lauttasaaren linjasto,
Lehtisaaren ja Kuusisaaren Helsingin keskusta –yhteyden muuttuminen
vaihdolliseksi, Espoon keskuksen linjasto ja Espoon keskus – Tapiola -yhteyden
muuttuminen vaihdolliseksi, Mankkaan Kokinkyläntien yhteyden puuttuminen
Tapiolaan, Hanasaaren kulttuurikeskuksen yhteydet erityisesti viikonloppuisin,
Mattlidenin koulukeskuksen yhteydet, Latokasken yhteydet, Vantinmäen yhteydet,
Jupperin yhteyksien muuttuminen, Suurpellon yhteydet Niittykumpuun ja
Kattilalaakson yhteydet.
Lauttasaaren linjastossa tyytymättömyyttä aiheuttivat
bussilinjojen ja -vuorojen vähentyminen nykyisestä. Palautteenantajat toivoivat
linjaston jäävän nykytyyppiseksi, ja näkivät metron täydentävän vain pidemmälle
kuin Helsingin keskustaan kohdistuvia kulkutarpeita.
Lauttasaaren linjastosta on laadittu vaihtoehtoinen
ratkaisu, joka on palvelultaan kattavampi ja liikennöintikustannuksiltaan
kalliimpi kuin perusratkaisu. Vaihtoehtoinen ratkaisu poikkeaa perusratkaisusta
siten, että Katajaharjusta lähtevä linja 20 on jatkettu Lauttasaaren
keskuksesta Ruoholahteen ja linja 21B on lyhennetty välille Vattuniemi –
Lauttasaaren keskus. Jotta vuorotarjonta väleillä Vattuniemi – Lauttasaaren
keskus ja Lauttasaaren keskus – Ruoholahti olisi mahdollista suunnitella
porrastetuksi, vaatii vaihtoehtoinen linjastoratkaisu linjoille 21 ja 21B
perusratkaisua tiheämmän vuorovälin, mistä johtuen liikennöintikustannukset
kasvavat.
Lehtisaaren ja Kuusisaaren yhteyksiä ei arvioitu
perustelluksi muuttaa palautteen perusteella, koska linjalta 551 on erinomaiset
vaihtomahdollisuudet Helsingin keskustaan tiheästi kulkeville bussi- ja
raitiolinjoille Paciuksenkadulla ja Tukholmankadulla sekä Espoon suunnassa
metroon Otaniemessä ja Tapiolassa. Uuden taksa- ja lippujärjestelmän kahden
vyöhykkeen minimioston myötä nykyinen hintaporras kaupunkien rajalla poistuu.
Espoon keskuksen linjastosta laadittiin uusi
suunnitelma. Ratkaisussa mm. Espoon keskuksen ja Tapiolan välillä säilyy
bussilinja myös ennen Suurpellon ja Kuurinniityn välisen
joukkoliikennekatuyhteyden rakentumista. Linjoille 213 ja 270 ei esitetä
muutosta nykytilanteeseen nähden ja koska uudessa luonnoksessa on esitetty
linja Tapiola – Espoon keskus – Kauklahti, ei alkuvuoden luonnoksessa esitettyä
linjaa 168 enää ole.
Mankkaan Kokinkyläntien tai Hanasaaren kulttuurikeskuksen
yhteyksien suunnitelmaratkaisua ei ole muutettu saadun palautteen ja
kannanottojen perusteella. Kokinkyläntiellä liikennöi linja 543 Kivenlahti –
Leppävaara eli lähimmät bussipysäkit säilyvät nykyisellään, vaikka metrolle tai
Tapiolaan suuntautuvalla matkalla bussia joutuukin vaihtamaan tai vaihdon
sijaan kävelemään pysäkille pidemmän matkan. Kokinkyläntien eteläosasta on
kohtuulliset kävelymatkat Mankkaanlaaksontielle ja pohjoisosasta
Vanhan-Mankkaan tielle. Sekä Mankkaanlaaksontieltä että Vanhan-Mankkaan tieltä
on hyvä bussivuorotarjonta Tapiolaan.
Hanasaaren kulttuurikeskuksen yhteydet luo arkisin linja 555
Martinlaakso – Lauttasaari. Viikonloppuyhteydet esitetään hoidettavaksi
mahdollisimman kustannustehokkaalla ratkaisulla, tässä suunnitelmassa kutsutaksipalvelulla
60 min vuorovälillä Tapiolasta.
Kokinkyläntien varren yhteyksistä ja Hanasaaren
kulttuurikeskuksen viikonloppuyhteyksistä on laadittu suunnitelmaratkaisun
lisäksi vaihtoehtoinen ratkaisu, joka on palvelultaan kattavampi ja
liikennöintikustannuksiltaan kalliimpi kuin perusratkaisu. Vaihtoehtoisessa
ratkaisussa linjastoa täydennetään uudella Kokinkyläntietä pitkin kulkevalla linjalla
115, joka liikennöisi arkisin Tapiolasta Mankkaalle ja viikonloppuisin
Lauttasaaresta Tapiolan kautta Mankkaalle, palvellen näin viikonloppuisin myös
Hanasaaren yhteyksiä. Linjaa liikennöitäisiin yhdellä bussilla, jolloin
vuoroväli arkisin olisi noin 30-35 minuuttia ja viikonloppuisin 60 minuuttia.
Vaihtoehtoisen ratkaisun käyttäjämäärien arvioidaan jäävän pieniksi, mistä
johtuen kustannusten käyttäjämäärään suhteutettuna otaksutaan muodostuvan
keskimääräistä korkeammiksi.
Mattlidenin koulukeskuksen yhteyksien
suunnitelmaratkaisua ei ole muutettu saadun palautteen ja kannanottojen
perusteella. Linja 111 luo laajalta alueelta yhteydet Nelikkotielle, Mattlidenin
koulun lähellä sijaitseville pysäkeille. Myös linja 112 tarjoaa yhteyden Hauenkalliontielle.
Muilta Matinkylään ajavilta linjoilta kävelymatka muodostuu pidemmäksi. Isolta
Omenalta Mattlidenin koulukeskukseen on noin 900 metrin kävelymatka, joka
kuitenkin on turvallista reittiä.
Latokasken palautteessa toivottiin nykytyyppisen
linjan 195 säilyttämistä erityisesti yhteyksien Latokaski – Olari ja Latokaski
– Tapiola takia.
Latokaskesta on sijaintista ansiosta perinteisesti ja
suunnitelmassa hyvät joukkoliikenneyhteydet eri suuntiin. Pientaloalueen oma
matkustuskysyntä tai tasaveroisuus muihin vastaaviin alueisiin nähden ei
perustele resurssien lisäkäyttöä Latokasken alueen yhteyksiin.
Latokasken pientaloaluetta palvelevista linjoista on
esitetty suunnitelmaratkaisun lisäksi vaihtoehtoinen ratkaisu, jossa
Latokaskesta on vaihdoton yhteys Olariin ja Tapiolaan, mutta liityntäyhteydet
Matinkylään vastaavasti heikkenevät. Vaihtoehtoisessa ratkaisussa linja 125 on
jaettu kahdelle reitille Tapiola – Kuitinmäki – Nöykkiö – Espoonlahti ja
Tapiola – Kuitinmäki – Latokaski. Jaon myötä Eestinlaakson ja Nöykkiön yhteydet
Espoonlahteen sekä Olariin ja Tapiolaan vähenevät. Linjan 125 myötä Latokaskeen
muodostuu kysyntään nähden turhan paljon palvelua, jolloin on perusteltua
harventaa linjan 160 vuoroväliä ainakin päivä-, ilta- ja lauantailiikenteessä.
Linjan 160 vuorovälin harventaminen heikentää kuitenkin Martinsillantien ja
Kuitinmäentien varren palvelua, jotka eivät hyödy linjan 125 osan vuorojen
kääntämisestä Latokaskeen. Vaihtoehtoinen ratkaisu luo uusia vaihdottomia
yhteyksiä Latokaskesta, mutta heikentää linjaston selkeyttä ja palvelutasoa
Nöykkiössä ja Eestinlaaksossa sekä Martinsillantien ja Kuitinmäentien varressa
perusratkaisuun nähden.
Kauklahden alueella suunnitelmaratkaisua on kehitetty
luonnosvaiheen jälkeen Vantinmäen kävelymatkoista johtuneen palautteen
perusteella. Uudessa ratkaisussa pienen matkustuskysynnän alueet Vantinmäki
ja Espoonkartano palvellaan yhdellä pienkalustolinjalla, joka liikennöi
arkisin ko. alueilta Kauklahteen tarjoten mm. koulumatkayhteydet ja
junaliitynnän. Linjalla 165 ei enää ole A-reittiä Espoonkartanon kautta. Espoonkartanossa
ja Vantinmäessä ei pienen kysynnän vuoksi ole perusteltua liikennöidä
viikonloppuisin.
Jupperin pientaloalueella oltiin tyytymättömiä
nykyiseen linjaan 15 pohjautuvan linjan 548 päättymisestä Lähderantaan.
Suurinta huolta aiheuttivat Jupperin yhteydet Viherlaaksoon, mutta myös
nykyisenkaltaista vaihdotonta yhteyttä Tapiolaan toivottiin. Linjoille 247 ja
248 lisätään Jupperiin asti ajettavia A-vuoroja läpi päivän, mikä turvaa mm.
koulu- ja asiointimatkayhteydet Jupperista Viherlaaksoon. Jupperi kuuluu Leppävaaran
suuralueeseen, mistä johtuen alueen joukkoliikenneyhteydet suunnitellaan
ensisijaisesti Leppävaaraan. Linja 548 liikennöi tiheämmin kuin nykyinen linja
15, jolloin pientaloalueelle muodostuisi kysyntään nähden turhan vahvaa
palvelua.
Vaihtoehtoinen ratkaisu on jatkaa linja 548
Lähderannasta Jupperiin, jolloin toivottu yhteys Jupperista Tapiolaan säilyy.
Koska Jupperin kysyntä ei perustele linjan 548 kaltaista tiheää yhteyttä,
muodostuvat käyttäjämääriin suhteutetut kustannukset keskimääräistä korkeammiksi.
Suurpellon yhteyksiä Niittykumpuun on suunnitelmassa
kehitetty luonnosvaiheen jälkeen linjaamalla linja 118 Niittykummun kautta
Orionin ja Urheilupuiston sijaan. Muutoksen myötä Niittykummun kehittyvän
keskuksen yhteydet paranevat, kun linja 118 luo mm. yhteyden Espoon keskukseen
ja rantaradan varteen. Suurpellon alueen liityntämatkojen matka-ajassa
Niittykummun tai Urheilupuiston kautta ei ole oleellista eroa, mutta
Niittykummusta rakentuu kaupallisine palveluineen merkittävämpi
joukkoliikenteen solmukohta. Muutos heikentää Orionin alueen yhteyksiä, mutta
Urheilupuiston metroaseman lisäksi alueen yhteyksiä palvelee suunnitelmassa
edelleen linja 114 Tapiola - Leppävaara.
Kattilalaakson yhteyksiä ei arvioitu perustelluksi
muuttaa palautteen perusteella, koska alueen matkustuskysyntä jää pieneksi. Kävelymatkat
Kattilalaaksosta linjojen 160, 161 ja 164 pysäkeille ovat suunnitteluohjeen
mukaiset.