13.6.2013

Linjastosuunnittelu alkaa ensi viikolla



Ensimmäisessä työpajassa käsitellään HSL:ssä aiemmin tehtyjä poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelmaa 2012-2022 ja runkobussilinjastoa 2012-2022. Suunnitelmissa on esitetty miten runko- ja poikittaislinjastoa pyritään kehittämään lähitulevaisuudessa koko HSL-alueella. Suunnitelmien ratkaisuja tarkistetaan ja tarkennetaan alueellisten suunnitelmien yhteydessä, kuten tässä suunnitelmassa. Tavoitteena onkin nyt täsmentää, millainen runko- ja poikittaislinjasto on käytössä Etelä-Espoossa sekä Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa kun Länsimetron liikennöinti alkaa. Runko- ja poikittaislinjasto toimii pohjana, kun tarkempi alueellinen suunnittelu syksyllä käynnistyy.

Tämän työn suunnittelualueelle on kaavailtu runkobussilinjastosuunnitelmassa seuraavanlaisia runkolinjoja:

Poikittaislinjojen osalta suunnittelualuetta koskevat linjat:


Lue lisää poikittaislinjoista aiemmasta suunnitelmasta osoitteessa: http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/23_2011_hsl_poikittaisliikenteen_kehittamisraportti.pdf


4 kommenttia:

  1. Miks linja 57 tossa suunnitelmassa menisi keski-Pasilaan? parempi sen mennä suoraan hakamäen tietä koska ilmalan asemalle olisi hyvä saada poikittainen linja , mutta sen on ihan pakko mennä keski-pasilaan , sen kannatiasi mennä veturitien ja ratapihantien kautta takaisin hakamäentielle/Koskelantielle.

    VastaaPoista
  2. Tuosta linjastosuunnitelmasta puuttuu nähdäkseni diagonaaliyhteys Tapiola (tai oikeastaan TTT-alue)-Suurpelto-Tuomarinkylä-Espoon keskus. Se yhdistäisi kohtuullisen hyvin monta Espoon tiiviimmin rakennettua aluetta. (Aluetiheyskarttoja tutkimalla huomaa, että erityisesti Niittykumpu, Suurpelto ja Tuomarinkylä ovat varsin tiiviisti rakennettuja).

    Tuollainen diagonaali vahvistaisi myös Espoon keskuksen ja Suurpellon roolia Espoon kaupunkirakenteessa.

    Uskoisin, että tuollaisella runkolinjalla olisi potentiaalia vetää varsin runsaastikin matkustajia.

    VastaaPoista
  3. Henttaan ja Kuurinniityn yhdistävä katuosuus ei ole tietojemme mukaan valmistumassa ainakaan ennen vuotta 2020.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Henttaalta Kuurinniityyn ei kai ole tarkoituskaan rakentaa tietä?

      Kuurinniitystä Suurpeltoon on tarkoitus rakentaa joukkoliikennekatu. Se on jo Kuurinniityn kaavoissa, Suurpellon kaavoihin se on tulossa. Tämän pienen kadunpätkän rakentamista tulisi kiirehtiä. Se parantaisi ratkaisevasti Kuurinniityn ja Suurpellon yhteyksiä. Samalla se loisi nopean yhteyden Espoon keskuksesta Tapiolaan.

      Yhteys pitäisi valmistua ennen länsimetron käyttöönottoa, koska matka-aika esimerkiksi Suvelasta Kamppiin on toivottoman hidas Espoon keskuksen ja Matinkylän kautta kiertäen. Espoon keskuksesta tarvitaan siis nopea liityntälinja Tapiolan metroasemalle.

      Poista